Jörgen och Florence Milton hälsar dig välkommen!

Bevis på bibelns äkthet



Bibeln säger
Joh 14:6
Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. 
Ingen kommer till Fadern utom genom mig.



På frälsningsarmens sida finns en artikel om hur man kan veta att bibeln är sann och att Jesus lever idag. Du kan läsa artikeln i sin helhet här annars kan du läsa min sammanfattning här nedanför.

Gamla skrifter ger bevis för bibelns äkthet.

Historiska bevis

Den kristna tron bygger på historiska bevis. Den judiske historieskrivaren Josefus född år 37 efter kristus berättar i sina skrifter om Jesus denna märkliga man som gjorde under och tecken och blev dödad på ett kors men som efter tre dagar uppstod.

Bevisen i nya testamentet är mycket starka. Tack vare vetenskapliga textkristiken kan vi med säkerhet veta vad de nytestamentliga författarna skrev. Professor FF Bruce, visar i boken " Är de nytestamentliga texterna tillförlitliga" hur vederhäftigt nya testamentet är i jämförelse med andra historiska dokument där man bara har ett tiotal handskrifter bevarade. Ändå betvivlar ingen på dessa dokument

Det finns mer än 5000 bevarade manuskrift från nya testamentet från år 40 efkr - år 100.

 5000 st på Grekiska, 10.000 på Latin och 9300 övriga samt 36000 citat och utdrag från de tidiga kyrkofädernas skrifter.

Jesus visade sig för 550 personer efter sin uppståndelse, Efter det bildades den första och snabbt växande församlingen.

-----------------------------

Mitt tillägg

Många av de som skrev dessa skrifter var ögonvittnen till de olika händelserna och gav förstahandsinformation om vad som hänt. Det att dessa skrifter från olika håll talar samtstämt  om Jesu liv, död och uppståndelse bevisar äktheten i dokumenten. Tillsammans med dessa historiska dokument finns också miljontals vittnesmål på människor som idag mött Jesus i sina liv.


Jesus älskar dig

Kommentarer

Jesus väntar på dig!

Är du beredd att ge ditt liv till Jesus. Be honom att förlåta dina synder. Till din hjälp kan du be denna bön till Jesus och tro samt vara ärlig inför Gud när du ber. Kontakta oss gärna efter att du bedit, så vill vi hjälpa dig vidare i tron. Be högt för dig själv.

Bibelord om hur du blir fräst

Vad säger Bibeln Rom 10:9-10 9 För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst. 10 Med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.

Frälsningsbön

Jesus, jag kommer till dig precis som jag är. Förlåt mig alla mina synder och rena mig från all orättfärdighet. Jag har beslutat att följa dig från och med nu och under resten av mitt liv. Fräls mig och rädda mig från satans grepp. Jag bekänner dig Jesus som Herre i mitt liv. Tack Jesus att du på korset dog för all min synd, sjukdom och ångest. Du uppstod på tredje dagen och lever för evigt. Du sitter på Guds högra sida i himmelen och ber för mig. Tack för att jag får tillräkna mig Ditt liv, Din död och Din uppståndelse. Jesus tack för att du nu har gett mig ett evigt liv. Hjälp mig att vandra nära dig och jag ber att du leder mig på den rätta vägen för ditt namns skull. I Jesu namn, amen.